maandag 9 februari 2015

Opvoeden

Moeder zijn...
Moeilijkste wat er is. 
Doe je het wel goed? 
Zijn mijn kinderen blij? Zijn ze gelukkig? 
Kinderen voelen veel. En reageren erg op spanningen. 
En aangezien er hier in huis op dit moment / afgelopen jaar , veel spanningen zijn ( geweest) is het bij ons thuis een wir war van emoties.. 
Chiara is vooral erg boos en chagerijnig. 
En irriteert zich mateloos aan alles en iedereen. Mam, waarom ben ik steeds zo boos?!  pff moeilijk hoor... 
Luca is net een aap die door het huis heen raast. Zus pesten, mij irriteren en grenzen verleggen. 
Want hoe opgefokter en gestresster  ik ben, hoe gekker Luca gaat doen. Vaak word je dan boos, wat volgt op een schuldgevoel, want ze kunnen er niets aan doen.
Liam slaapt erg slecht. Ja wat is het? Last van z'n oortjes? Last van altijd snotteren? Last van alle emoties van iedereen? Hij kan nog niet praten, dat maakt het nog moeilijker. 
Soms wil je gewoon even onder de dekens kruipen voor een hele week en zeggen, bekijk het lekker allemaal. Ik ben er even niet. 
Moeder/ vader zijn, ben je elke dag, 24/7 , 365 dagen in het jaar. 
Ik hou zielsveel van mijn kinderen en wil alleen het beste voor hun. 
De grote opdracht is dus om voor elk kind individueel de beste aandacht, liefde en zorg te geven, die ze verdienen. 
Ik doe elke dag mijn best, en meer kan je niet doen. 
Dus vandaag voor alle moeders, vaders, verzorgers. Een dikke knuffel en een schouderklopje. Want opvoeden is hard werken ;-D 

1 opmerking:

Unknown zei

dat heb je weer heel mooi geschreven, en idd het valt niet mee, moeder zijn is ook de zwaarste job ter wereld, en al helemaal als je het in je eentje moet doen. maar wees niet bang dat je het verkeerd doet, wat chiara betreft is ze volgens mij al behoorlijk aan het puberen, datzelfde maken wij hier ook mee met charity. en luca is waarschijnlijk een heel gevoelig kind, net zoals liam. in mijn ogen doe je het gewoon hardstikke goed, en het komt allemaal wel weer goed als julllie leven weer zijn normale gang gaat.xxxxxxx