zaterdag 13 februari 2016

Dankbaar zijn

Dankbaarheid

  
Zoveel om dankbaar voor te zijn..
Vroeger, en dan praat ik over anderhalf jaar geleden. 

Zag ik vooral alles wat fout ging. Ik heb het zwaar, ik voel me alleen, ik ben teleurgesteld, in mijzelf en in anderen. 

Pfff, zucht, steun. Ellendig. 

Ken je dat liedje van Brigitte Kaandorp-ik heb een heel zwaar leven.? Nou zoek maar eens op en ook al is het overdreven neergezet. Veel mensen voelen het leven ook zo.  

Wat ik heb geleerd is om dankbaar te zijn. Ik heb mijn mindset veranderd. 
Ik nam elke avond in m'n hoofd de dag door. Dit deed ik al, maar dat waren vooral zorgen, kritiek op mezelf. Had ik niet beter zus of zo kunnen doen. Waarom deed hij of zij zo. Piekeren over wat gebeurd was, en zorgen maken over wat nog moest komen. Erg vermoeiend, maar ik wist niet beter. 

Tot ik een boek las over 'de kracht van het nu' van Eckhart Tolle. Tot ik las over dankbaarheid voelen en zijn. 
Het ging eigenlijk best makkelijk. Er stond een tip in een boek, om elke avond voor je gaat slapen in je hoofd, of op een papiertje, alles op te noemen waar je die dag dankbaar voor was. Hoe klein het ook was. 
Zodra ik dat deed, dacht ik, nou, ik heb best veel om dankbaar voor te zijn. Ik had voor het eerst een goed gevoel tijdens mijn avond voor ik in slaap viel. 

De volgende dag nog eens, en het lijstje werd steeds langer. Ik ging bewust de volgende dag dankbaar zijn in het moment.

De mooie wolken in de lucht. Vogeltjes hoorde ik ineens fluiten. Een lekker geurtje wat ik rook van een voorbijganger. De slappe lach van mijn kinderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vaak loop je ergens naartoe en je hebt geen idee hoe je er gekomen bent. Omdat je zo druk was in je hoofd. Als je bewust in het nu gaat leven, dan zie, voel, ruik, ervaar je alles bewust en zie je wat er eigenlijk veel leuke dingen gebeuren.
Mijn lijstje s'avonds wordt nu ook steeds langer. Omdat ik bewust leef en geniet. 
En doordat je bewust in het nu, dus in de tegenwoordige tijd leeft. Merk je dat je leven steeds soepeler gaat lopen. 

Je blijft steeds minder hangen in negatief denken, je voelt je gelukkiger. Je praat niet meer de hele dag negatief over anderen en jezelf. 
Het is echt het proberen waard. 
Liefs,

Nathalie

Geen opmerkingen: