donderdag 4 februari 2016

Geniet van het moment


Al maanden schrijf ik stukjes die onaangeroerd in mijn notities blijven staan. Ik was net even aan het 'bladeren' door de notities en dacht laat ik deze eens even plaatsen. 😄



Go with the flow

Hoe doe je dat. Eigenlijk heel simpel. Door je zorgen om de toekomst los te laten en genieten van het hier en nu. Je te laten leiden door je gevoel. Oftewel leven van moment tot moment. Het betekend niet dat je alle verplichtingen kan vergeten en gewoon maar zien waar het schip strand, het betekend dat je Nu doet wat je doet, denk je bijvoorbeeld, het is nu maandag en in je gedachten moet je nog even de dokter bellen en oppas regelen. Dan doe je dat op het moment dat het bij je opkomt. Stel je dat uit dan blijft die gedachte de hele tijd sluimeren en kun je niet in het hier en nu leven. Je hebt de dokter gebeld en oppas geregeld. Opeens begint je kleine dreumes te lachen. En je gaat gezellig mee in zijn vrolijkheid. Je denkt, even de was doen, dus dan begin je met je was. Eigenlijk ga je heel simpel mee met je gevoel. 
En voor je het weet heb je een dag zonder zorgen gehad, want, je leeft Nu. 
Nu doe ik de was, Nu vind ik het tijd voor een kop koffie, Nu ga ik me klaarmaken om te gaan werken, Nu bel ik een vriendin. 
Zo zit je dag vol met gevoelens en gedachten. En als je je laat leiden door je gedachten en gevoel, dan loopt je dag echt soepel. 

Als je je zorgen maakt om iets, dan vraag je jezelf af; kan ik daar Nu iets mee doen? Kan dat? Dan ga je daar Nu iets mee doen. Kun je er Nu niets mee dan probeer je het los te laten. Wat heeft het voor nut om je zorgen te maken om iets wat je nu niet kan veranderen? Wat kun je er mee? Eigenlijk helemaal niets. 


Het gaat natuurlijk niet gelijk soepel om zo te gaan denken, het heeft tijd nodig, je hoofd is zo gewend om de hele dag op volle toeren te draaien, dat je je mindset stap voor stap mag aanpassen. Elke dag een stukje beter. En als het niet meteen lukt, geen probleem, zodra je je er bewust van wordt en denkt, stop! Ik maak me zorgen, kan ik er nu wat mee? 
Dan ben je bewust je mindset aan het veranderen. 


Als je bewuster leeft in het nu, dan geniet je ook meer van alle momenten die je anders niet eens op waren gevallen omdat je te druk in je hoofd bent. 
Een mooie lucht, de vogels die fluiten. Je kinderen die lekker aan het spelen zijn. Een kop koffie drinken of gewoon lezen, je Facebook enz even checken. 


Zo merk je dat je nu eigenlijk weinig zorgen hebt. En dat je gedachten te vaak in het verleden zitten of in de toekomst. 

Nathalie 

Geen opmerkingen: