woensdag 17 februari 2016

Meaning of life





Dit plaatje hierboven zegt zo veel, in zo weinig woorden. 

Sometimes you need to talk to a 2 year old, just so you can understand life again. 

Af en toe moet je even praten met een 2 jarige, zodat je begrijpt wat het leven echt is. 

Want wat is het leven? 1 grote ontdekkingsreis. Verwondering, liefde en vertrouwen. Genieten van elk moment. Acceptatie van jezelf en iedereen om je heen. Fantasie en avontuur.

Ik vind baby's en peuters geweldig en heerlijk om ze om me heen te hebben. Geef mij een baby in m'n armen en ik kan er uren mee zitten. Gewoon kijken, knuffelen, en niks doen. 

Volwassenen zijn de hele dag bezig met zorgen maken over geld, relaties, wat anderen van ze denken, hun status, klagen wat allemaal misgaat, klagen over een ander. 

Wat doet een 2 jarige? Die doet wat hij leuk vind. De hele, hele dag door. Hij leeft in elk moment. 
Een wandeling naar de speeltuin bijvoorbeeld. 
Voor volwassenen is de speeltuin de plek van aankomst. Daar gaan we naartoe en daar gaan we het gezellig hebben. 

Voor peuters is de hele wandeling náár de speeltuin al 1 groot feest. Hij ziet bomen, vogels. Een vrachtwagen, steentjes, een worm, hij hoort een klein vogeltje ritselen in de struik. Een peuter geniet van elk moment. 

Volwassen lopen zich te irriteren want hij loopt niet door!  We hadden allang bij de speeltuin kunnen zijn om 'gezellig' te spelen. 
Maar het peutertje speelt al vanaf het moment dat de voordeur opengaat. 

Laatst las ik ergens, "als je wil leren over het leven, kijk dan naar een klein kind, dat zijn de meest wijze mensen op onze aarde" 

Ze leren ons om te genieten van alle kleine dingen. Ze leren ons niet te oordelen, ze leren ons vertrouwen te hebben in dat wat er is. Want wat er over een uur of een dag of een week gebeurt dat zien we dan wel weer. 
Ze leren ons te spelen, te lachen en te zingen. 

Nu moeten volwassenen natuurlijk werken voor een huis en eten en kleding. En denk je, ja ik kan niet de hele dag rondhuppelen als een kleuter. Het gaat er om in het leven dat je doet wat je leuk vind.
Of het nu om werk gaat of om wat anders. Als je doet wat je leuk vind dan kun je je net zo vrij voelen als een 2- jarige. 

Gelukkig heb ik een 2 jarige in huis, die me elke dag meeneemt in zijn wondere wereld. En mij elke dag weer een beetje meer het leven laat begrijpen. ;-) 

Liefs Nathalie 

Geen opmerkingen: